Jämtländsk pulled älg

Detta är vad jag roar mig med idag, bakade bröd imorse, men jag vettefan vad som händer men på senaste tiden jag har bakat nått så har det inte blivit någe bra alls. Så jag vet inte om jag inte är sams med min nya assistent eller om jag helt tappat bak känslan. haha 
 
Fick en bit älg av svärföräldrarna igår så just nu står det en älg i ugnen och puttrar ett par timmar till! 
Ska bli spännande att smaka ikväll! Det blir ialla fall Jämtländsk pulled älg.
 
Här har ni receptet om ni blir sugna! 
 
Jämtländsk Pulled Älg
 
Ca 1 kg högrev från älg
Salt & Peppar
Chilikrydda ( efter smak )
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
2 dl vatten
3 msk viltfond
3 dl barbequesås med rökig smak
 
 
Så gör du:

Torka av köttet och klappa in rikligt med salt, peppar och chilikrydda runt om. Lägg köttet i en gryta med lock som tål ugn.

Klyfta lök och vitlök och strö runt om. Blanda vatten, fond och barbequesås och häll över köttet. På med locket och in i ugnen 120 C i ca 5-6 timmar.

Testa att dra lite i köttet med en gaffel, faller det lätt isär så är det färdigt. Om inte, så låt köttet stå i ugnen 1-2 timmar till. Det ska vara mört!!

Ta ut köttet och riv sönder det med en gaffel i grytan och blanda det med barbecuesåsen och löken till en röra.

 
Peace peps!
 
 








STARTSIDAN


Här får ni följa med bakom kulisserna med att jobba i butik samt utvecklingen av min bil som så småningom ska bli utställning. Och lite för mycket av mig! från mörka till positiva saker.